(LEENDŐ) ELSŐSÖKNEK | AKTUALITÁSOK | OKTATÓKNAK | HALLGATÓKNAK | SANSZ KLUB | HASZNOS |

Üdvözlünk a SANSZ honlapján!

sfsdf

Üdvözöljük a SANSZ honlapján!

01

 


Mozgássérült  hallgatók a felsőoktatási intézményekben

A mozgássérülés lehet veleszületett, esetleg a születés folyamán, későbbi életszakaszban, vagy baleset következtében létrejött károsodás: gyakori jellemzője lehet a bénulás, a görcsös túlmozgás, a végtaghiány, a beszédzavar, amelyeket egyéb sérülések is kísérhetnek.  

A mozgássérültek – a sérülés fokának megfelelően - járóbotot, járókeretet vagy kerekesszéket használnak. A mozgássérülteknek joguk van a normális élethez, mint bármely más embertársuknak. A mozgásfogyatékosság jellemzői rendkívül egyéniek, a mozgáskorlátozottság nagyon sokrétűen és komplexen hat a személyiségre.


Hogyan nehezítheti a mozgássérülést a tanulást?
  • A mozgássérült hallgatók számára lényeges, hogy a tananyag elsajátítása során ne legyen leküzdhetetlen akadály. A legnagyobb probléma, hogy a mozgássérült hallgató fizikailag eljut-e az intézménybe, annak épületrészeibe. Segédeszköz (járóbot, járókeret, guruló járókeret, kerekesszék) használatával, kísérő segítségével, esetleg a szállítószolgálat igénybevételével el tudnak jutni a felsőoktatási intézményekbe. Az akadálymentes környezet biztosítása mellett lift igénybevételével képesek az intézményen belüli helyváltoztatásra.
  • A mozgássérült hallgató számára akadály mutatkozhat a hely- és helyzetváltoztatás során, az önkiszolgálásban, a kéz használatában, a tárgy-és eszközhasználatban, a grafomotoros teljesítményben, a verbális és nonverbális kommunikáció területén. A beszédszervek motoros sérülése akadályozhatja a beszédprodukciót.  Ilyenkor a szóbeli kommunikáció nehezített, mely nemcsak az információcsere lehetőségét korlátozza, hanem jelentősen befolyásolja a személy szociális kapcsolatait is. Mindez izolációhoz, elszigetelődéshez vezethet.


Mozgássérültek - Segítő stratégiák az oktatásban
  • Azoknál a hallgatóknál, akiknek felső végtagjaikkal van problémájuk, előfordulhat, hogy nem tudják felemelni a kezüket, hogy jelezzék, bekapcsolódnának az előadáson, szemináriumon folyó vitába, megbeszélésbe. Tartson szemkontaktust a hallgatókkal, hogy fel tudja szólítani, aki jelzi hozzászólási szándékát!
  • Amikor kerekesszékben ülő személlyel beszél, próbáljon meg vele szemmagasságban elhelyezkedni, amennyiben lehetséges, üljön le!
  • Győződjön meg róla, hogy a terem berendezése megfelelő, minden megközelíthető, nincsenek elzárt területek.
  • Amennyiben a kurzus laborban zajlik, gondoskodjon akadálymentes munkaállomásról. Konzultáljon a hallgatóval a számára szükséges speciális követelményekről, majd amennyiben további segédeszközre, berendezésre van szükség, kérjen segítséget a koordinátortól (Fogyatékossággal élő hallgatók ügyeiért felelős koordinátor: Dr. Sebőné dr. Szenes Márta). A labor asztal lapja megfelelő magasságú legyen (alacsonyabb), hogy kerekesszékkel oda tudjon gurulni a mozgássérült hallgató, illetve, hogy az eszközöket, anyagokat elérje és biztonságosan tudjon dolgozni velük.
  • A hallgató esetleges kommunikációs nehézségei esetén hagyjon elegendő időt, hogy megérthesse őt! Ismételje el, amit megértett, ha nem ért valamit, jelezze!
  • Mielőtt segítene, kérdezzen és várja meg a választ! Hallgassa meg, hogyan tudna segíteni, hiszen a hallgató ismeri legjobban a számára nyújtható segítség legbiztonságosabb és leghatékonyabb módját!
  • Amikor sétál (közlekedik, gurul), vagy beszél a hallgató, hagyja, hadd tegye azt a saját tempójában!
  • A kerekes szék a hallgató személyes zónájának része, ne hajoljon rá, ne érintse meg, ne tolja el a széket, hacsak nem kérték meg rá.
  • Ha egy szakmai kirándulás, intézménylátogatás része a kurzus követelményeinek, győződjön meg, biztosított-e a helyszínre az akadálymentes közlekedés.
  • Akadálymentes helyszín az előadások, szemináriumok, közösségi találkozások számára, környezeti adaptáció
  • Olyan tevékenységek szervezése, amelyeket a hallgató fizikai képességei lehetővé tesznek és találkoznak a kurzus céljaival
  • A kézírás és a gépelés fájdalmas lehet számukra, iktasson be több szünetet.


A vizsgákon alkalmazható segítségnyújtási formák
A jogosultságról a SZTE Hallgatói Esélyegyenlőséget Biztosító Bizottság (HEBB) igazolást állít ki. A hallgató ezzel az igazolással keresi fel az oktatóját még a szorgalmi időszakban és egyezteti vele a vizsga részleteit.
  • A mozgáskorlátozott hallgató a gyakorlati követelmények teljesítése alóli részleges vagy teljes felmentést kaphat, illetve lehetősége nyílik annak más formában történő teljesítésére.
  • A hallgató mentesíthető a geometriai, szerkesztési feladatok alól, amennyiben nem tudja a szükséges eszközöket (körzőt, vonalzót) használni.
  • Súlyos artikulációs zavar esetén logopédus szakember segítségét lehet kérni, vagy mérlegelendő a szóbeli beszámoltatás írásbelire váltása.
  • Alternatív vizsgaformák biztosítása: a hallgató kérésére az írásbeli vizsga, a beadandó írásbeli dolgozat szóbeli vizsgával is helyettesíthető.
  • Írásbeli feladatokhoz szükséges a speciális eszközök biztosítása (speciális füzetek, írógép, számítógép, diktafon használatához speciális segédeszközök).
  • A vizsgák során a kérdés megválaszolásához szükséges felkészülési idő 30%-kal meghosszabbítható.
  • Súlyos inkontinencia esetén szükséges a szünetek beiktatása.
  • Kerekesszékkel és segédeszközzel is megközelíthető, dönthető, állítható asztallap biztosítása (csúszásgátló felülettel).
  • Akadálymentes vizsgahelyszín biztosítása, adaptált vizsgakörnyezet
  • Nyugodt, zavartalan vizsgakörülmények biztosítása

 
Javasolt segédeszközök
  • A mozgásfogyatékosságnak megfelelően adaptált ülőhely
  • Hangrögzítő, magnetofon, laptop, fénymásolatok, csoporttársak jegyzetei
  • Segítő számítógépes szoftverek, hangvezérelt billentyűzet és/ vagy adaptált egér, adaptált billentyűzet, ami megakadályozza az akaratlan túlmozgások okozta elütéseket
  • Átalakított labor vagy szerkesztő asztal
  • Személyi segítő a laborban és az órákon
  • Mobil rámpa
 


Érdekes filmek, irodalmak, linkek, blogok a mozgásfogyatékosság témakörében
  • Bryan, Forbes – Marshall, Peter: Tombol a hold (The Raging Moon) regény, film)
  • Paul Greengrass: A repülés elmélete (The Theory of Flight) (film)
  • Rolf de Heer: Táncoltass a dalomra! (Dance Me to My Song) (film)
  • Lynne Littmann: Sebzettek városa (Freak City) (film)
  • Jim Sheridan: A bal lábam (My left foot) (film)
  • Jean-Pierre Sinap: Légyott a hetesen (Nationale 7) (film)
  • Geoffrey Enthoven: Hasta la Vista
  • Vincze Zoltán (2007): Kerékbe törve (dokumentumfilm)
  • Kosztolányi Dezső: Életke. Elbeszélés
  • Joni Eareckson (1989): Joni, Primo
  • Doris Lessin (2008): Az ötödik gyermek, Ulpius-ház Kiadó
  • Hozleiter Fanni Mosolyka (2013): Te döntesz, Libri Könyvkiadó Kft.
  • Fejes András: Testi sérültek szexualitása 
  • http://index.hu/video/2013/12/22/mosolyka/
  • http://mosolyka.blog.hu/
  • http://mozgasserult.blog.hu/



Elérhetőségeink

SZTE Egyetemi Életvezetési
Tanácsadó Központ irodája:
Szeged, Vitéz u. 17. (11-es iroda)

Ügyfélfogadási idő:
hétfőtől-csütörtökig 10-15 óráig
pénteken 10-12 óráig

Telefon: (+36) 62 544 029

E-mail: szte.eselyiroda@sansz.hu