Módszertani segédletAjánlás online vizsgáztatáshoz speciális képzési igényű hallgatók esetén Mozgáskorlátozott hallgató esetében Az írásbeli vizsga szóbelivel, a szóbeli vizsga írásbelivel történő helyettesítése a mozgássérülés jellegétől függően. Többletidő biztosítása a vizsga felkészülésére (vizsgateszt írására), ezáltal a speciális eszközök, berendezési tárgyak használatának lehetővé tétele. A nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő biztosítása. Az állapotból fakadó esetleges félreütésekből származó helyesírási, és egyéb hibák figyelmen kívül hagyása. Hallássérült (siket, nagyothalló) hallgató esetében A szóbeli vizsga írásbelivel történő helyettesítése, ha a hallgató ezt kéri, mert bizonytalan abban, hogy jól fogja érteni a kérdéseket. Van aki olyan fokú halláskárosodással rendelkezik, hogy nem képes az online szóbeli kommunikációra. Szóbeli vizsgáztatás során – hallgatói igény esetén – jelnyelvi vagy orális tolmács jelen lehet (hallgató szervezi) Az oktató mindig látható legyen, hogy a hallgató szájról tudjon olvasni. Ezen túl hasznos az elhangzottak egyidejű írásban való megjelenítése a hallgató részére (egy feliratozó alkalmazás sokat segíthet). Vizuális szemléltetés biztosítása. Az éppen nem beszélő szereplők mikrofonjának kikapcsolása, a zajos és zavaró háttér hangok elkerülése. Online óra végén „sebtében” elhangzó egyéb információk, fontos tudnivalók írásban is kerüljenek megerősítésre, kiküldésre. A nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő biztosítása. Látássérült (vak, aliglátó, gyengénlátó) hallgató esetében Az írásbeli vizsgák helyett a szóbeli vizsga, illetve az írásbeli számonkérés esetén speciális technikai eszközök használata (a hallgató részéről nagyító vagy felolvasó program, pl.). A vizsgakérdések, tételek jól használható, akadálymentes felületen való továbbítása (NEM CooSpace, mert az nem akadálymentes, látássérült személyeknek nagyon nehéz vagy lehetetlen a használata!). Igény esetén (aliglátó hallgató esetében) a kérdések, tételek felolvasása vagy hangüzenetben történő hozzáférhetősége. Minden vizuális információt tartalmazó elem szóban történő magyarázatot, leírást igényel a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő (tesztkitöltési) biztosítása. Beadandó feladatok elkészítésénél a látássérült hallgatóktól is elvárható a formai követelmények betartása. Javításnál az oktató bátran használhat korrektúrát. Az oktató biztosítson a speciális szükségletű hallgató számára egyéni konzultációs lehetőséget, ahol a hallgatónak lehetősége nyílik a nehezen feldolgozható anyagrészek magyarázatára. A Neptun nem akadálymentes, funkciói beszélő szoftverrel részben használhatóak csak. Fontosabb ügyintézéshez a tanulmányi ügyintézőre, vagy személyi segítőre van szükség (kurzusfelvétel, vizsgára történő jelentkezés, pályázatok beadása és igazolások feltöltése, stb.) Autizmus spektrum zavar esetén Fontos minden esetben a pontos, egyértelmű és lényegre törő fogalmazás. Az időkereteket tartsuk pontosan. Bármilyen változást időben jelezzünk. Ha ezek az online térben szóban hangoznak el, azt írásban is bocsássuk a hallgatók részére. Próbáljuk meg a zavaró ingereket kizárni, például mikrofonokat kikapcsolni ha épp valaki nem beszél. Érdemes a hallgatókkal konzultálni, mivel nehezen fogalmazzák meg, ha nehézségük akad. A vizsgák során többletidő biztosítása lehetséges. Választási lehetőség szóban vagy írásban való vizsgázás. Tanulási zavar esetén Diszlexiás hallgatóknál - ahogy a többi speciális képzési igényű hallgatónál is-, biztosítani kell a tesztek írásánál a többletidőt. Erre a coospace teszteknél van lehetősége az oktatónak. Felmerült hallgatói igényként, hogy a tesztírásnál vissza lehessen lépni az előző oldalra, ez is indokolt lehet és megvalósítható, akár egyenkénti beállításokkal is. Akinél pedig maga a tesztírás jelent nehézséget, választhatja a szóbeli számonkérést is. Indokoltnak tartjuk a szóbeli vizsgáknál is a felkészülési idő biztosítását, akár annak a lehetőségét, hogy visszakérdezhessen a hallgató, jól érti-e a kérdést, helyes-e, amire válaszként gondol (gyakran, bár tudják a választ, nem arra a kérdésre válaszolnak,amit feltesz az oktató, mert félreértik). (Az ajánlások nem pótolják az adott hallgatóval való egyeztetést, kérjük, beszéljék meg a számonkérés részleteit, miután bemutatásra került az Esélyegyenlőségi Bizottság által kiállított igazolás a tanulmányi kedvezményekről! Technikai ajánlás Az adott színtéren lévő egyes hallgatókhoz külön lehet hozzárendelni az eszközöket, így a vizsgatesztet is. Ehhez a vizsgateszt létrehozásakor a "Kitöltők" mezőt állítsa "Senki"-re, majd az ez alatt lévő "Egyedi beállítások" feliratra kattintva feljövő listában személyenként (hallgatónként) meghatározhatja, hogy ki legyen a kitöltő. Ezenkívül a színterekben elérhető az "Új eszköz" gombbal egy olyan lehetőség, amelyet "Csoportbontás"-nak neveznek. Ezzel a színtér hallgatóit csoportokra oszthatja, és a különböző csoportokhoz különböző eszközöket, így eltérő vizsgatesztet rendelhet. Útmutatása az oktatói színtérből: “Ha nem a Neptunból hirdetett vizsgáról van szó, akkor azt ajánlom, hogy az "új eszköz" lehetőséggel hozzon létre egy csoportbontást, ahol az egyik csoportot a diszlexiás hallgató alkotja, a másikat az összes többi. Ha ezen a csoportbontáson belül hoz létre vizsga eszközt, akkor egy lépésben a két csoportnak létrejön egy-egy külön vizsgateszt. Ezután a két vizsgánál eltérő kitöltési időpontot adhat meg. A rendszer gondoskodik arról, hogy a csoporttagok csak a saját csoportjuk vizsgatesztét tudják kitölteni. Ha a neptunból hirdetett vizsgáról van szó, akkor egyeztetni kell a hallgatóval, hogy melyikre jelentkezett. Ekkor létre kell hozni az automatikusan létrejött vizsgateszt mását (ugyanolyan kezdési időintervallumal, ugyanazzal a kérdéssorral), csak a kitöltési idő legyen nagyobb, valamint a "Kitöltők" mezőben először "Senki"-t válasszon, majd az ez alatti "egyedi beállítások" feliratra kattinva a megjelenő listából az érintett hallgató neve utáni második jelölőnégyzetbe tegyen pipát. Ha ezt leokézza, akkor ezt a vizsgatesztet csak az egyedi beállításoknál kiválasztott hallgató tudja kitölteni. Ebben az esetben a hallgató érdemjegyét kézzel kell a Neptunba beírni, mert az automatikus jegy-áttöltés a kézzel létrehozott vizsgákat nem kezeli.” Kérdéseivel, javaslataival keressen fel bennünket levélben vagy telefonon: Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ Telefon: 06/62 544-029 E-mail: eselyiroda@rekt.szte.hu Koordinátor: Dr. Sebőné Dr. Szenes Márta marta@szenesem.hu Esélyegyenlőségi referens: Nagy Katalin Kiegészítő információk fogyatékosság típusonként Diszlexiás hallgatókkal kapcsolatos kiegészítő információk Segítő stratégiák az oktatásban: A feladat a tananyag feldolgozása és elsajátítása. Ehhez szükséges a megfelelő körülmények biztosítása. A diszlexiások ugyanolyan hatékonyak lehetnek, mint bárki más, amennyiben a tanulási környezet megfelel néhány alapvető szabálynak, amelyek segítségével mindenki könnyen és gyorsan juthat információhoz. Mindenki jól megszerkesztett, strukturált információból, megfelelően prezentált anyagból tanul a legjobban, és ez alól a diszlexiások sem jelentenek kivételt. Ugyanakkor igaz az, hogy ha ezek a szabályok nem teljesülnek, rájuk ez nagyobb hatással van, nagyobb hátrányt jelent. A legtöbben egyetértenének abban, hogy a hosszú körmondatok, a szegmentálatlan szövegek, az átláthatatlan formanyomtatványok vagy az unalmas, szárazelőadások mindenki számára szenvedést jelentenek. A tesztek a diszlexiások számára komoly gondot jelentenek. Minthogy a diszlexiások számára sok szó, fogalom, és főleg a viszonyszavak homályosak lehetnek, a faramuci megfogalmazású tesztek hatalmas akadályt jelentenek. Ha a kérdések külön oldalon vannak, és egy másik helyre kell átvezetni a válaszokat, a diszlexiás újabb bonyodalmakba keveredik a vizuális orientáció gyengesége és memóriaterhelés miatt. Elvéti a sorokat, oszlopokat, és elfelejti, mi is a feladat. Az eredmény ritkán tükrözi a diszlexiás valódi tudását, hiszen túl sok agyi kapacitást használ fel arra, hogy megértse a feladatokat, munkája rendes és olvasható legyen. Kevesebb agyi kapacitás jut a kérdés megválaszolására, ami a tartalom rovására megy. Az írásbeli vizsga kiváltása szóbelivel jó lehetőség, de nem minden diszlexiásnak egyszerűbb az írásbeli helyett a szóbeli vizsga, hiszen gondot okozhat a lassú információ feldolgozás, a szorongás és a szótalálási nehézségek. Ha bármilyen módosítással élünk, az ne igazságtalan előnynek tűnjön, hanem lehetőségnek a diszlexiások számára, hogy megmutathassák képességeiket. Látássérült hallgatókkal kapcsolatos kiegészítő információk A látássérült személyek vizuális teljesítményük alapján két fő kategóriába sorolhatók – a látásteljesítménnyel rendelkező, illetve nem rendelkező (vak) emberek. Az egyik csoportba azok a személyek sorolhatók, akiknek van ún.funkcionális látásuk (gyengénlátók, aliglátók), azaz valamilyen mértékben látnak. Ez a kategória széles spektrumot fed le, változó, hogy mennyire és hogyan, milyen optikai segédeszköz segítségével képes felhasználni meglévő látását a mindennapi feladatok tervezéséhez, kivitelezéséhez. A másik csoportba tartoznak azok, akik az információszerzésben, tanulás folyamatában nem támaszkodhatnak vizuális ingerekre (vakok). A két csoport meglétének ismerete azért fontos, mert a vak, illetve funkcionális látással rendelkező hallgatók jellemzően más segédeszközökre támaszkodva, eltérő módon oldják meg az egyetemi tanulmányokkal összefüggő feladatokat. Mindkét csoport esetében fontos tájékozódni az egyén speciális igényeiről, és saját megoldási technikáiról, mert a látássérülés mértékén túlmenően más körülmény – pl. jellemzően a sérülés keletkezésének ideje (veleszületett, vagy szerzett), a korábbi tanulmányok során használt módszerek, rendelkezésére álló eszközök (informatikai- optikai segédeszközök) stb. befolyásolják a képzés teljesítéséhez szükséges feltételeket. A tananyaghoz történő hozzáférés biztosítása látássérült hallgatók esetében A segédanyagok vizuális úton és felolvasóprogram segítségével is feldolgozhatók, olvashatók kell, hogy legyenek. A funkcionális látással rendelkező látássérült hallgatók számára a tananyagok feldolgozhatóságát támogatja, ha a kiadott segédanyag, ppt háttere egyszínű, egyszerű betűtípussal (Arial, Verdana), a háttérrel erős kontrasztot képező és megfelelő méretű betűvel készül, nem tartalmaz felesleges vizuális elemeket, effekteket. Az aliglátó, illetve a vak hallgatók beszélő szoftverrel támogatott számítógép segítségével dolgoznak, ezért számukra a karakteres formátumú elektronikus tananyagok dolgozhatóak fel akadálymentesen: doc, docx, rtf, txt, html, valamint az akadálymentesített pdf file-ok. (A ppt, pptx, jpg és jpeg fájlok, a nem akadálymentesített pdf file-ok, illetve a kézírásos dokumentumokról készített jpg, jpeg és pdf fájlok nem olvashatóak felolvasóprogrammal.) E-learning rendszerek használata esetén is az oktatónak előzetesen érdemes meggyőződnie arról, hogy az általa feltöltött tananyag nem képfile, hanem, a fentebb említett, a beszélő szoftver által támogatott file típusok valamelyike. A látássérült hallgató számára nagy segítséget jelent, ha az oktató az elektronikus formában rendelkezésére álló szakirodalmakat a hallgató részére elérhetővé teszi. Ennek hiányában a beszélő szoftver által nem támogatott vagy nyomtatott formátumú tananyagot a hallgatónak szkenner segítségével képfájlokká, majd azokat karakterfelismerő program segítségével a felolvasóprogrammal kompatibilis karakter formátumú fájllá kell átdolgozni. A konvertálás során sok hibásan felismert szövegrész kerül az átalakított állományba, ezért ezeket hosszadalmas munkával egyenként szükséges javítani, visszaszerkeszteni. A képeket, ábrákat, diagramokat ezen felül szükséges felirattal, magyarázattal ellátni. A tananyagok átalakításához ezért általában a hallgatónak látó segítséget kell igénybe vennie. A szövegek pontos adaptálásához nem egyszer szükség van a szakterület alapos ismeretére, ezért a legjobb megoldás, ha a szerző maga gondoskodik az akadálymentesen használható jegyzet előállításáról, esetleg egyből minden hallgatói csoport számára elérhető formát választ a tananyag elkészítésére. Akadálymentes tananyagok előállítása A látássérült egyetemi hallgatókról nagy általánosságban elmondható, hogy ismerik azokat a technikákat, alkalmazásokat, amelyek segítségével a tananyagok maguk számára feldolgozhatóvá tudják tenni. A digitális anyagoknál azonban nem mindegy számukra, hogy milyen kiinduló anyagot kapnak, ezért hasznos, ha azokat elsősorban szerkeszthető formában kapják meg, de a mai technikával már a mentett pdf file-ok is jól hasznosíthatóak. Szövegfájlok készítése: a hallgatóknak szánt segédanyagot érdemes először szövegfájlként, majd csak aztán ppt formátumban elkészíteni (a szövegfájl akadálymentes, ppt-re átdolgozni nem igényel sok időt). Akadálymentes pdf fájlok készítése: egy pdf fájl akadálymentesíthető (címkézhető) ez megfelelő pdf szerkesztő program, vagy a www.robobraille.org/hu konvertáló weboldal segítségével valósítható meg. Ppt fájlok szövegfájllá alakítása: egyéb megoldás hiányában a ppt fájlok szövegfájllá konvertálhatók - a nézet/vázlatnézet kiválasztásával a képernyő bal oldali sávjában megjelenik a szövegvázlat, ez másolás, beillesztéssel áthelyezhető egy szövegfájlba, a kész anyag azonban nem tartalmazza sem a szövegdobozba szúrt elemeket, sem a képeket, ábrákat, táblázatokat. Idegen nyelv esetén a legtöbb nyelvhez rendelkezésre áll megfelelő hangprofil a beszélőszoftverhez. Bonyolultabb Matematikai feladatok Braille-írásban általában lényegesen egyszerűbben oldhatók meg, viszont azt a tanár nem tudja elolvasni, s a későbbiekben is gondot okoz egyoldalú ismerete. Ugyanakkor LaTeX és MathML használata beszélő számítógéppel megoldható, használatuk előnyös kölcsönös információátadás és későbbi munkavállalás szempontjából is. A LaTeX karakterek Braille-ben is kinyomtathatóak. Vak hallgatóknak az Excel mellett használható statisztikai problémák megoldására az ingyenes R program, de interpreteres felülete tudományos kalkulátort is pótolhat. Tananyag akadálymentesítés A tankönyvek adaptálása időnként nagyon sok munkát jelent, viszont a papír alapú szakirodalom feldolgozása a látássérült hallgatók számára is elkerülhetetlen. Ezért SZTE Klebelsberg Könyvtár hathatós közreműködésének köszönhetően megkezdődött a digitális tananyagadaptáció a látássérült hallgatók tanulmányainak támogatása érdekében. Egy nyilatkozat aláírásával (a digitális tartalom megosztásának tilalmáról) a látássérült hallgatók az Életvezetési Tanácsadó Központhoz benyújtott írásbeli kérésükre hozzáférést kaphatnak az SZTE Klebersberg Könyvtár által digitalizált tartalomhoz. Az anyagok kizárólag saját tanulmányaikhoz vehetők igénybe. Hallássérült hallgatókkal kapcsolatos kiegészítő információk A hallássérülés lehetséges következményei: Az akusztikus információk nem vagy pontatlanul jutnak el hozzá. Nehezített a lényeges információk elkülönítése a lényegtelen információktól, a szelektálás (beszédben és írott szövegben egyaránt). Az összefüggések átlátása nehézségekbe ütközhet. Új információk feletti átsiklás, kieshetnek az új információk. Sematizált, merevebb gondolkodás. Nehezebb a figyelem összpontosítása. A beszédkommunikáció, nyelvelsajátítás zavara. A hibás kiejtés hibás helyesírást eredményez. Szűkebb lehet a szókincs. A beszédértés nehezített: főleg a távoli beszéd és a beszéd zajos környezetben. A hallássérüléssel élő hallgatók felsőoktatásban jelentkező speciális szükségletei Az információszerzés nehézségeiből adódóan az elhangzott információ vizuálisan történő megerősítése, a lényeges információk kiemelése, hangsúlyozása fontos a hallgató számára (szóban elhangzott információk megjelenítése vizuálisan, pl. feliratozás, kivetített vázlat, diasor). Jegyzetelő szolgáltatás igénybevétele (személyi segítő) (lásd alább). Az oktatók által az előadások anyagának tanóra előtt való megküldése a hallgató részére nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az óra követhető legyen a hallgató számára. Tananyagok adaptációja egyszerűbb nyelvezetre, tananyag átbeszélése, kérdéses tananyagrészek megvitatása, közös tanulás, vizsgára való felkészülés egy hallgatótárssal (személyi segítő). Támogatás az oktatókkal, hallgatótársakkal való kapcsolattartásban. Igény esetén nyelvi lektorálás beadandó dolgozatoknál, szakdolgozatnál, diplomamunkánál (személyi segítő). Kommunikációs akadályok leküzdése: szóban és írásban egyaránt – szemináriumi órákon, gyakorlati órákon, levelezésben, vizsgán. Beszédértésben és beszédérthetőségben jelentkező nehézségek áthidalása. A hallássérült személyek számára fontos, hogy a partner, előadó feléjük fordulva beszéljen, hogy jól látható legyen az arca, a gesztusai. Nagyobb társaságban, zajban nehezítetté válhat követni a beszélgetés fonalát Ez szégyenérzetet, visszahúzódást, a „kimaradás” érzését eredményezheti; okos mikrofonok segíthetik a beszélgetés követését, a társalgásba való bekapcsolódást. Konzultációs lehetőség biztosítása az oktatók részéről pl. tananyagrészek tisztázása, egyéb felmerülő Kérdések megvitatása érdekében; Ilyen kétszemélyes helyzetben kevesebb a háttérzaj, valamint lehetőség van arra, hogy a hallgató számára kérdéses részekre reflektáljon az oktató. Idegen nyelv-tanulás nehézségei miatt idegen nyelvi kurzusok része/egésze alóli felmentés, nyelvvizsga mentesség. A környezet akadálymentesítése (oktatótermek, oktatók előadása) (lásd alább). Szóbeli vizsga helyett írásbeli vizsgalehetőség biztosítása; vagy szóbeli vizsgán a kérdés elhangzása helyett/mellett írásban is kapja meg azokat a hallgató. Az előadások, szemináriumok látogatása jelnyelvi vagy orális tolmácsolással. Ügyintézésekhez személyi segítő, orális tolmács, jelnyelvi tolmács biztosítása (pl. beszédértési-beszédérthetőségi nehézségek esetén érdemes személyi segítővel érkezni a Tanulmányi Hivatalba). A jelnyelv A jelnyelv egy vizuális képi elemeken (kézmozdulatokon, gesztusokon, mimikán) nyugvó komplex nyelvi rendszer, melyet főként, de nem kizárólag a siket személyek használnak. A jelnyelvnek hasonlóan más nyelvekhez vannak nyelvtani szabályai, szókincse, szlengje. A jelnyelv nem mutogatás! A jelnyelvi tolmácsok segítséget biztosítanak a jelelő és nem jelelő személyek egymás közötti kommunikációjában. Hasonlóképpen dolgoznak, mint egyéb idegen nyelvi tolmácsok: az egyik nyelven elhangzott információkat fordítják a másik nyelvre, azaz jelnyelvet beszédre, beszédet pedig jelnyelvre. A felsőoktatásban tanuló hallássérült hallgatókat a jelnyelvi törvény szerint évi 120 óra térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatás illeti meg. Feliratozó tolmácsolás A feliratozó tolmács a tanórán/előadáson/konferencián elhangzott beszédhez valós idejű feliratot készít. A feliratozás leginkább azoknak a nagyothalló személyeknek lehet segítség, akik nem beszélik a jelnyelvet. Autizmus spektrum zavarral érintett hallgatókkal kapcsolatos kiegészítések Általános irányelvek, alapelvek Fontos, hogy igyekezzünk félretenni előfeltevéseinket azzal kapcsolatban, hogy a hallgató mit tud, és mit nem tud, támaszkodjunk minden esetben az adott fiatallal kapcsolatos tapasztalatainkra, és vonjuk be a tanulásával kapcsolatos megbeszélésekre, ennek következtében erősíthetjük önbizalmát, támogatjuk pozitív énképét. Milyen akadálymentesítéssel segíthetünk? Fontos minden esetben az elvárások, keretek egyértelmű, explicit és pontos megfogalmazása. A bizonytalan, zavaros megfogalmazások feszültséget és félreértéseket okozhatnak, csak úgy min a témától való elkalandozás, történetek mesélése. Az elvárások (pl. teljesítés feltételei, kötelező feladatok és határidők) pontos, tömör, lényegre törő írott megfogalmazása segíthet a félreértések megelőzésében és biztosítható, hogy tudják, mi az elvárás velük szemben. Ezeket az előadások során vagy online formában is elérhetővé tehetjük számukra. Szabályok nyílt, egyértelmű és pontos megfogalmazása, a lefektetett szabályok következetes alkalmazása alapvető fontosságú. Szintén fontos, hogy az egyes helyzetekben érvényes speciális szabályokat tegyük egyértelművé, láthatóvá, írott formában elérhetővé számukra (pl. mi a teendő, ha valaki hamarabb elkészül a zh-val; mi a teendő, ha valakinek kérdése van stb.). Ugyanez érvényes az utasításokra és a visszajelzésekre is: az instrukciók legyenek mindig egyértelműek, pontosak csakúgy, mint a hallgató számára nyújtott visszajelzések munkájáról, teljesítményéről. Kerüljük az utalásokat, metaforákat, kétértelmű kifejezéseket, megjegyzéseket. Amennyiben lehetséges, a szóbeli instrukciókat és visszajelzéseket mindig egészítsük ki írásbeli visszajelzéssel is. Az értékelés és teljesítés rendszere és kritériumai legyen átlátható, értelmezhető, egyértelmű a hallgató számára. Az elhangzott információkat írásban is tegyük elérhetővé a hallgató számára (pl. felírhatjuk a táblára, vagy szerepelhet a ppt-n, a tantárgy honlapján stb.), ha lehet, mindig egészítsük ki a szóbeli információkat vizuális információkkal is! A változások és változtatások egyértelmű jelzése: a kiszámíthatatlan és váratlan változások gyakran jelentős feszültséget okozhatnak a hallgatóknak. Fontos, hogy előzetesen tájékoztassuk a hallgatóinkat a ezekről, így megelőzhetjük a feszültséget és a zavartságot. Csoportmunka helyett vagy annak kiegészítésére szükség lehet egyéb, alternatív munkaformákra is egy-egy tananyagrész feldolgozása során. A csoportmunka nagyobb mértékű nyomon követése, megfigyelése és esetleg kontrollálása segítheti azon hallgatók részvételét a munkában, akik hajlamosak kimaradni (túl passzív) vagy esetleg leuralni a csoportmunkát (túl domináns). Rendszeres találkozók és megbeszélések, egyéni konzultációs alkalmak beiktatásával segíthetjük a hallgatót abban, hogy kiderüljön, hogy mi az amit nem ért, hol akadt el a tananyag feldolgozásában. Mivel gyakran láthatjuk, hogy az autizmus spektrum zavarban érintett hallgatók nem tudnak segítséget kérni, illetve nehezen fogalmazzák meg, ha valamilyen konkrét nehézségük adódik, ezeket megelőzhetjük azzal, ha bizonyos időközönként konzultációt beszélünk meg a hallgatóval, amely során lehetősége adódik felkészülni és kérdéseket feltenni kétszemélyes helyzetben. A hallgatók egy jelentős része nehezen illeszkedik be a társas környezetébe, az egyetemi évei alatt könnyen izolálódhat. Ennek megelőzése érdekében néhány hallgatónak kortárs mentora, ú.n. személyi segítője van. Amennyiben a hallgatónak van segítője, és ezt szeretné, engedjük, hogy közösen vegyenek részt a konzultációkon, megbeszéléseken, mivel a kulcsszemély jelenléte elengedhetetlen a biztonságérzet megteremtésében. A választási lehetőségek számának korlátozása, szabályozása, a döntés irányítása sok esetben segíthet a végtelen számú lehetőségek közti választás megkönnyítésével a hallgató számára, például egy beadandó dolgozat témakörének kiválasztásában. A korábbi rossz tapasztalatok, negatív megkülönböztetés miatt sokszor nem szívesen tárják fel mások előtt speciális szükségleteiket, mert az ilyen helyzetekhez szégyenérzet és szorongás is tapadhat, nem könnyű erről beszélniük. Szóban vizsgázó hallgatók esetében készüljünk fel arra, hogy az autizmusból adódóan a nonverbális kommunikáció, így a gesztusok, mimika, hangerő-szabályozás vagy a beszéd sebessége ezeknél a hallgatóknál egyedi, sajátos is lehet. Fontos azonban szem előtt tartanunk, hogy ezek nem befolyásolják a hallgató felkészültségét és tárgyi tudását. |
ElérhetőségeinkKedves Hallgatók! Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ irodája: Szeged, Vitéz u. 17. (11-es iroda) Akadálymentes ügyeleti hely: TIK Hallgatói Centrum Információs Ponton (Szeged, Ady tér 10.) Ügyfélfogadási idő: A 2020/21 tanév I. félév ügyeleti rendje szeptemberben kerül kiírásra. Ügyel: Török Viktoria Szeptemberben keddtől-csütörtökig 9-15 óráig ügyelünk a TIK-ben. Telefon: (+36) 62 544 029 E-mail: eselyiroda@rekt.szte.hu szte.eselyiroda@gmail.com |